onsdag 5 maj 2010

Elevdemokrati på låg (!) nivå

Demokrati är svårt. Elevdemokrati ännu svårare. Elevråd svårast. Fråga en som med hjärtat försökt ett antal år och på olika "stadier". Men skam den som ger sig.

Efter omorganisationen i januari valde jag att ha elevråd med en representant från förskoleklassen också, plus de som redan var invalda från år 1 till 4. "Det går inte" och "De är för små" fick jag höra. Fy skam!

Idag hade vi elevråd i Laxne. Fem hugade och stjärnögda representanter mötte mig i biblioteket för att dryfta våra gemensamma frågor. Dagordningen började med:

1. Likabehandlingsplanen
Jag försökte förklara för eleverna vad en likabehandlingsplan är och varför vi ska ha den. De tyckte att det vi vuxna skrivit stämde och hade en del tankar om den. Föräldrarna har fått möjlighet att säga sitt. Om någon vecka ska jag ut i klasserna och prata om den. Sen är den "tagen".

2. Ordningsregler
För vem ska vi ha ordningsregler, egentligen? För oss som vistas i skolan, förstås! Ni anar inte vilka kloka tankar eleverna kom med. Inte hade jag skrivit in vikten av skogräns i kapprummet om jag hade formulerat ordningsreglerna själv...

Å så diskussionen om staket kring fotbollsplanen, ett förslag från 3-4:an. Då räckte representanten från förskoleklassen upp handen, fick ordet och sa: "Jag tycker att det är en bra idé med staket kring fotbollsplanen, men varför ska vi ha det, egentligen?"

Den fortsatta diskussionen önskar jag att jag hade kunnat dokumentera så att föräldrar och andra vuxna hade fått höra hur oerhört klokt eleverna diskuterar och formulerar sina åsikter. Jag fick nästan en tår i ögat av detta!

Vi hade en så givande diskussion kring ordningsreglerna att vi måste avsluta mötet innan alla punkter var avklarade. Det blir att kalla till nytt möte framöver, och inte mig emot. Det är helt enkelt underbart att få leda och delta i elevernas demokratibildande!