I samband med terminsavslutningen kunde jag höra i radio och TV samt läsa i den lokala blaskan om att vi just avverkat vår första termin med skriftliga omdömen. Ja, så är det. Men; alla verkar inte ha förstått syftet med dessa. Föräldrar och elever intervjuades ifall de fått skriftliga omdömen till jul. De flesta såg riktigt frågande ut och reportern kunde konstatera att den nya förordningen inte fått något genomslag.
Tänk om någon kunnat upplysa reportern om att omdömena är tänkta att skrivas som ett underlag för IUP:n som upprättas vid utvecklingssamtalet. Att omdömena inte är någon typ av betyg, utan ska tydliggöra elevens förmågor i relation till målen i läro- och kursplaner. Att omdömena får ha betygsliknande utseende, men att rektor för respektive skola beslutar om hur omdömena ska utformas.
Jag tycker att jag varit väldigt tydlig med hur vi ska ha det på Laxne skola och jag hoppas att "mina" föräldrar och elever inte hade sett så förvånade ut om de fått frågor av någon reporter. Men jag kan inte vara riktigt säker. Jag läste för ett tag sedan att information måste ges sju (7!) gånger för att den ska gå in, dessutom förpackad på olika sätt. Det är som ett gammeldags kakfat med sju olika sorters kakor.
Med det i bakhuvudet blir det lättare att förstå att det inte är så lätt att förstå! Reportrar, lärare, elever, föräldrar och andra hör i förbifarten att det ska ges skriftliga omdömen i skolan. Tar man inte reda på mer fakta blir det nog en sanning för de flesta att skriftligt omdömen är det man får i slutet av terminen. Vi har ju alla gått i skolan och vet hur det är!
Att lagstiftningen kring skolan förändrats rätt radikalt de senaste åren har nog få klart för sig. Om inte vi själva i skolan kan tydliggöra för föräldrar och elever vad vi pysslar med, då är det inte lätt att förstå. Jag pratade med några föräldrar om omdömen, IUP och utvecklingssamtal och en pappa sa: "Alla dessa j-a papper!". Risken finns att vi dokumenterar ihjäl oss i skolan. Dit vill inte jag komma. Men jag vill vara delaktig i att höja kvalitén på svensk skola till något ännu bättre än det vi har idag. Och det gör vi bland annat genom att på ett genomgripande sätt arbeta med IUP:n så att den blir den utvecklingsplan den är tänkt att vara.
För mig som ledare av skolan blir också IUP:erna och de skriftliga omdömena ett ypperligt underlag för att tydligare se var vi har skolans starka områden och våra utvecklingsområden. Jag har redan börjat ögna i IUP:erna jag samlat in, och efter jul blir det ytterligare läsning. Det ska bli spännande!
Men nu är det dags att lägga skoltankarna åt sidan en stund. Jag ska lägga in sill, rulla köttbullar och hämta mig en gran i skogen. Angenäma sysslor så här dan före dopparedan!