onsdag 10 december 2008

Att prioritera. Och det tredje benet...

Livets ekorrhjul, prioritera - detta mitt fritidsprojekt får ofta stå tillbaka för det som absolut måste göras. Å så denna ständiga kamp i huvudet om huruvida jag prioriterar rätt eller ej. Fast jag hör till typen som tänker att jag tar de beslut jag tar och så är det så, inget att gräma sig över i efterhand.

Jag har inte hunnit blogga de sista veckorna, helt medvetet bortprioriterat. Kvalitetsredovisning, medarbetarsamtal och så det sedvanliga arbetet har krävt sitt. Ibland är det mer turbo än eljest. Fast det har varit en hel del trevligheter också, som portfoliokurs med personalen på förskolan.

Idag hade jag medarbetarsamtal med min chef. Självklart var min egen arbetsmiljö en del av samtalet. Som rektor kan man med lätthet arbeta dygnet runt utan att ändå få allt gjort. Allt och alla pockar på uppmärksamhet. Jag måste erkänna att jag som relativt ny rektor på ny tjänst har svårt att prioritera emellanåt. Dessutom vill jag gärna göra allt som jag tar itu med riktigt bra. En fin föresats, men omöjlig att leva upp till just nu.

Min chef påtalade (igen!) vikten av att livet ska balansera på tre ben: arbete, familj och tid för mig själv. Det sista är svårt att prioritera. Familjen också, ibland. Men så kan det ju inte vara för alltid. Dags att börja varva ner, alltså! Men först ska jag bara...