tisdag 14 juli 2009

Vad gör en semesterledig rektor?

Jobbar. Men markservice betalar sig inte riktigt lika bra som mitt ordinarie arbete. Tur. För då skulle familjeföretaget gå i konkurs;)

Jag tror på det eviga lärandet, och glädjen i lärandet. Därför har jag gett mig själv en utmaning i sommar. Ta daa: jag ska lära mig spela knappdragspel!

Det började med att jag ärvde ett dragspel efter min farfar. Fattade INGENTING om hur det fungerar. Köpte dragspelsskola. Startade från sida 1. "Köp varm korv". O.s.v.

Det är lärandet i ett nötskal: 1. Eufori/nyhetens behag. 2. Trötthet och missmod x3. 3. Lärandeskutt. Jippiii!!! Jag är världsbäst!!! Sen växlar det mellan steg 2 och 3. Trots urkasst dragspel är jag just nu i fas 3 igen, kan faktiskt några valser. Jippiii!!!

Tänk om lärandet i förskola och skola var så HELA TIDEN. Jösses, vilken skola vi skulle ha. Jag drömmer mig bort mot augusti, mot urmotiverade elever och personal. WOW!!! Då kommer det ultimata och glädjefyllda lärandet börja igen. Det är nästan så att jag önskar att semestern vore slut redan!!!