torsdag 14 maj 2009

Att spela roll

Det stormar hårt kring skola och besparingar, och jag tänker mycket på det här med att reda ut sina roller. Jag är förälder, tjänsteman och skattebetalare. Det gäller att veta vilket ben jag ska stå på i olika sammanhang. För egen del tycker jag inte att det är så svårt; jag inser att vi har ett globalt krisläge att förhålla oss till. Vi ser botten nere i skattkistan. Det måste få konsekvenser även för mig i olika sammanhang.

Däremot måste jag säga att jag blir smått ledsen av att läsa hur våra politiker får "ta skiten" i det här läget. Oavsett partifärg så har vi det läge vi har, oavsett partifärg hade man varit tvungen att lägga fram ett besparingsförslag. Politikerna har gjort det och blir idiotförklarade i insändare och andra sammanhang. Det gör mig ledsen.

Vi har valt våra politiker. De är människor av kött och blod precis som du och jag. De utför också sitt uppdrag utan så särskilt mycket ersättning eller glamour. De gör det som de flesta av oss andra inte kan tänka oss att göra. Och så får de utstå spott och spe. Orkar man inte stå emot det hoppar man av. Det är ett stort hot mot demokratin om man drar ut det till sin förlängning.

I kväll är det andra uttagningen till Melodifestivalen. Jag följer den, musiknörd som jag är. Vi kan inte rösta på kvällens bidrag. Men jag lägger en röst på var och en av de politiker som arbetar aktivt i Gnesta kommun. Ni är viktiga för demokratin och ni spelar roll!