tisdag 26 maj 2009

Tankar från Tynningö

Efter några veckor fyllda av budgetstormar och vanvettig hosta har jag nu lämnat fastlandet för några dagars rektorsutbildning på härliga Tynningö i Stockholms skärgård. Dagen började med tågresa i ottan, sedan taxi, båt och minibuss innan jag nådde mitt mål. Att komma till Tynningö var som att lämna ett annat liv bakom sig - och tröttheten slog sina klor i mig.

Men så mötte jag härliga kurskamrater och utbildningen drog igång, tröttheten kunde hållas undan med hjälp av intressanta diskussioner. I dag har vi bearbetat våra PM om "Rektor och kärnprocessen" och dessutom haft litteraturdiskussioner. Det är så spännande att se hur olika vi läser och tolkar litteraturen, hur vi knyter an till det som just nu känns mest aktuellt för oss. Andras tankar berikar också mina tankar!

En av tankarna jag har med från den här dagen är vad jag skulle behöva utveckla i mitt eget ledarskap. Det är inte en så enkel fråga att besvara, men jag ska tänka vidare på den. Att jag inte lyckas med allt, det inser jag, men vad det faktiskt är som gör att jag inte lyckas - det är svårare att sätta fingret på. Jag kan inte påverka allt, men jag kan sträva efter att utveckla mig själv och mitt ledarskap för att på det sättet skapa förutsättningar för utveckling i verksamheten.

Nu hägrar sängen. I morgon ska vi ägna hela dagen åt skoljuridik. Spännande och svårt!