tisdag 12 maj 2009

Oförutsägbara möten

När jag åker till jobbet på morgnarna brukar jag undra över vad just den dagen ska bära i sitt sköte. Turligt nog har jag sällan svaret framför mig. Visst har jag inbokade möten, men inte ens dessa är särskilt förutsägbara när man arbetar med människor.

I går hade vi föräldrainformation kring de kommande besparingarna som måste göras p.g.a. minskade skatteintäkter. Det är många miljoner som vår förvaltning ska spara och efter många och långa diskussioner finns nu ett besparingsförslag. I ett läge som detta måste man acceptera läget (= pengarna finns inte) och försöka vara konstruktiv i att skapa förutsättningar som gör minst skada. Vad som är minst skada är föräldrar, rektorer, barn och politiker inte alltid överens om. Det är då det blir spännande och oförutsägbara möten!

Oförutsägbart, men kanske inte så spännande, var det också att SVT Sörmland ringde på förmiddagen och ville filma på skolan och ställa några frågor till mig angående förslaget. Barnen tyckte att det var väldigt spännande, det är ju inte varje dag som TV dyker upp i Laxne.

Nu väntar jag på nyhetssändningen för att höra vad jag egentligen sa. Jag som vanligtvis har rätt så väloljat munläder kände hur det stramade i kinderna och när jag efteråt skulle redogöra för vad de frågade om mindes jag inte riktigt. Men ett vet jag; vi måste göra besparingar och jag tänker medverka till att förutsättningarna för barnens lärande ska bli så goda som möjligt. Jag känner hur det maler i huvudet kring flera blogginlägg om detta...