lördag 9 maj 2009

Farligt och härligt internet

Oj, märker att bloggandet blivit eftersatt en tid. Det beror inte på att jag saknar tankar utan helt enkelt att det varit rätt körigt på jobbet och även privat. Jag var ledig några dagar kring 1 maj och det var skönt. Trädgårdsarbete är ett utmärkt tillfälle till eftertanke och reflektion, och det blev det en hel del av. Vi är mitt inne i en besparingsprocess och den kräver många kloka tankar och jag hoppas att jag bidrar på ett konstruktivt sätt i det arbetet. Tankar saknas i alla fall inte.

Chefsgruppen har ägnat två dagar åt bland annat IT-utbildning och massor av diskussioner. Det har varit intensiva men också kreativa dagar. Ett av inslagen var frågestund med fyra år 9-elever. De visade vad de sysslar med på internet och hur de använder sina mobiler. Vi fick också ställa våra frågor till dem och de kom med många kloka tankar och synpunkter på hur datorer/mobiler används och kan användas i skolan.


Ofta tycker jag att vi vuxna ägnar vår till åt att oja oss över farorna med allt ungdomarna gör på nätet. Vi ska inte bortse från att det finns fällor och saker som definitivt inte är bra, men jag skulle önska att vi oftare kunde ägna tankar åt allt det det som är bra och hur vi kan nyttja internet och datorer på ett ännu bättre sätt. Jag tar för givet att jag har tillgång till dator och internet hela tiden. Hur kan vi få till det så även för våra elever i skolan, undrar jag ofta.

Jag menar inte att eleverna ska ha var sin dator och sitta uppkopplade hela tiden. Men att det finns modern utrustning i varje klassrum tycker jag är en självklarhet. Elev och lärare ska tillsammans kunna hitta fakta och underlag till fortsatta diskussioner och lärande på ett enkelt och självklart sätt, precis så som jag har möjlighet att ha det. Upp till kamp för detta!