torsdag 26 november 2009

Åk ut i världen - åk till Gåsinge:)

Jag har varit på information om utbytesprogram inom EU idag, det handlar om lärare och rektorer som gör "job shadowing" hos varandra. Lite sugen blir jag ju, fast min knaggliga engelska skrämmer lite. Men det gick ju bra i Egypten, så det är väl bara att kasta sig ut i det okända. Det som inte dödar, det härdar.

Så funderar jag på hur utbyten kan tillföra något i verksamheten på Laxne skola. Vi är inte världsbäst (!) på internationellt arbete, men vi kan ju bli. Under hösten har vi arbetat med Barnkonventionen och gjort val till WCPRC, ett jättefint arbete. Och vi har flera elever som har anknytning till andra länder. Det kan vi faktiskt utveckla.

Men så blir jag lite full i skratt. I går åkte alla elever på skolan med buss till Gåsinge på en adventssamling. Vi hade träffat prästen och tillsammans planerat det hela. Eleverna hade gjort bilder med anknytning till medeltidsdagen vi hade förra veckan och de eleverna som går på Juniorerna sjöng för de övriga eleverna. Väldigt pedagogiskt upplägg, tyckte i alla fall jag.

Tillbaka på skolan fick eleverna i F-klassen rita vad de mindes mest. Alla teckningar, och då menar jag alla, hade samma tema; bussen. När våra förvånade och glada skratt lagt sig kunde vi konstatera att detta var något helt nytt för flera av barnen. Det var första gången de åkte buss. För dem blev detta en stor resa ut i stora världen. Jag tror jag lägger ner tankarna på att resa ut i stora EU och ägnar mig åt resan "barns tankar" i stället. Yes!