måndag 30 november 2009

"En vanlig dag"

Du missade väl inte nordiska finalen av "Lilla Melodifestivalen" i lördags? Jag stornjöt!!! Vilka fantastiska förmågor som framträdde, alla med egenskrivna låtar. Fast charmtrollet Ulrik snodde mitt hjärta på en gång; efter att ha hört hans "En vanlig dag" fanns det bara en vinnare.

Jag blir så barnsligt glad varenda gång jag hör låten. Tänk att denna lilla kille (nja, tonåring är han väl ändå) tillför så mycket i mitt liv. Helt underbart!

Så är det även en helt vanlig dag på jobbet, precis som idag. Alla möten med vuxna i förskola, fritidshem och skola bjuder på spännande möten. Alltid finns det något att dryfta som manar till eftertanke och ger ny visdom.

Men mest av allt ger de fantastiska mötena med barn och elever i verksamheten. Idag ägnade jag en lång stund åt minstingarna på förskolan. Vi gick igenom kvalitetsredovisningen tillsammans! Tur att jag kryddat texten med en hel del bilder annars hade de nog inte visat någon större uppmärksamhet åt den. Vi tittade på Kendras gulmålade händer och på handavtrycken hon gjort, på bilderna från skogen och samlingarna. Många gånger bläddrade barnen igenom kvalitetsredovisningen och förundrades över att de var med på bild.

För mig blev det en underbar stund med barnen i ett försök att förstå hur de tänker. Och en helt vanlig arbetsdag gick jag tillbaka till gnetet i arbetsrummet med en något tillknölad kvalitetsredovisning och med ett skönt leende inombords. En vanlig dag - och härlig dag.

P.S. Lyssna på Ulrik du också och njut! "En vanlig dag"