söndag 9 november 2008

Plitande på kvalitetsredovisningen

Vad är egentligen kvalitet? Hur ska jag kunna fånga Laxne skolas kvalitet i ett skriftligt dokument? Dessa frågor har varit högst påtagliga under dagen eftersom jag ägnat många timmar åt att plita på årets kvalitetsredovisning. Det är mycket som ska redovisas och det är mycket som jag ännu inte lyckats skaffa mig kunskap om hur det fungerar i verksamheten. Jag tröstar mig med att det kommer att kännas betydligt bättre nästa år!

Själva dokumentet som sådant är inte det viktigaste för mig. För mig är det diskussionerna kring dokumentet som väger tyngst och som blir språngbrädan mot något bättre, mot ökad kvalitet. Jag kan redovisa fakta, vad vi gjort och vad vi tänker göra för att öka kvaliten, men det är inte det som är själva kvaliten.

Kvalitet skapas i görandet och tänkandet i verksamheten, i samarbete med elever och föräldrar. Det är när vi kan tydliggöra vilka mål vi har, och elever och föräldrar upplever och förstår att vi är på väg mot eller faktiskt uppnått dessa mål som vi har kvalitet. Att arbeta med kvalitetsredovisning är alltså att redovisa diagnos- och provresultat samt mäta elevers och föräldrars upplevelse. Sedan får vi, utifrån de fakta och svar vi fått, bedöma hur väl vi lyckats. En inte helt enkel men nog så spännande process som fortsätter i veckan!