tisdag 4 november 2008

SPA, arbete, intervju och trevlig middag

Somliga arbetsdagar känns väldigt lyxiga - och är det också! Denna tisdag började med att jag glömde mobilen hemma och fick åka tillbaka och hämta den, innan jag hoppade in en snabbis på jobbet. Diverse telefonsamtal och SMS i bilen (min sambo körde!) avklarades med glans. I Gnesta hämtade jag min hyrbil och sedan styrde jag kosan mot Färna herrgård. Där väntar Rektorsutbildning och "kursvecka".

Under resan formades tankarna kring mod som jag bloggade om tidigare idag. Att köra bil är ett ypperligt tillfälle för tankar att få tumla runt och formas. Jag blir rätt störd av att flera timmar i veckan går åt till att köra från Laxne till Gnesta för olika möten, men samtidigt ger det just tillfälle för eftertanke och tankestruktur. Inget ont som inte har något gott med sig, alltså.

Jag hade bokat in en SPA-behandling på eftermiddagen och det kan jag verkligen kalla lyx! Att sitta där i den lugna miljön, helt ensam och bara andas - det är inte ofta jag ger mig den möjligheten. Efter jacuzzibad, ansiktsmask och ryggmassage kände jag mig verkligen pigg och kastade mig över diverse arbetsuppgifter. Tänk vilken fantastisk möjlighet internet ger! Jag sitter i Västmanland och sköter mitt arbete alldeles utmärkt, tack vare VPN-teknik och trådlöst nätverk. Otroligt!

Innan det var dags för middag hann jag bli intervjuad av en journalist kring mitt bloggande. Jag är rätt unik i Sverige med att vara bloggande rektor och jag tror mig vara rätt så ensam om mitt sätt att blogga. Jag märker att det blivit allt mindre av information i bloggen, vilket var tanken från början, och allt mer av tankevurpor och funderingar kring mitt eget ledarskap. Det är andra gången jag blivit intervjuad kring detta och det är lika pirrigt varje gång. Man vet ju aldrig vad en journalist har bakom örat;)

Middagen är svald och många skratt har klingat under kvällen, det är alltid lika roligt att träffa rektorskollegor kring en måltid och för gemensam utbildning. För mig är dessa utbildningstillfällen verkligen lyx av stora mått och jag suger till mig allt vad kunskap och lärande heter. I morgon bitti väntar föreläsning och hårt arbete så nu tänker jag krypa ner mellan svala lakan och vila den stackars skallen en stund.

God natt!