lördag 17 april 2010

Fantastiska framtid!

I början av veckan var jag på skolledardagarna i Göteborg. Jag hade egentligen ingen större lust att åka, ville hellre vara kvar på jobbet. Men så åkte jag i alla fall. Tur!

Det blev två fantastiska dagar med högklassiga föreläsningar, i alla fall de flesta. Det genomgående temat var hur vi ska ta oss an utmaningen att det vi kallar utvecklingsländer verkligen är det och dessutom utvecklas förbi oss som är färdigutvecklade länder. Utmaningen känns stundom övermäktig, men jag tänker att jag som rektor har STOR möjlighet att göra något åt detta i mina verksamheter. Om jag inte trodde det hoppas jag att min chef skulle säga åt mig att gå hem och göra något annat än att vara rektor.

Fredrik Härén var den siste föreläsaren och den som satte mest myror i mitt huvud. Hans föreläsning finns på You tube. Ta 45 minuter av ditt liv och lyssna på honom. Sen går vi ut tillsammans och gör något fantastiskt bra av framtidens Sverige!

Del 1 (10 min)
http://www.youtube.com/watch?v=yH6-ihF2E48

Del 2 (35 min)
http://www.youtube.com/watch?v=ohHNONAbheE&NR=1