onsdag 21 april 2010

Idag har jag varit man!

"Du är en 31-årig man, singel och gymnasielärare". Genast iklädde jag mig rollen som blond, ursnygg och stiligt klädd man i sina bästa år. Bröstade upp mig lite, faktiskt. Så fick vi ett antal påståenden som vi skulle ta ställning till utifrån vår rollfigur. För varje påstående vi tyckte stämde överens med oss skulle vi ta ett steg framåt.

Jag och en annan, liknande, rollfigur kom längst. En "kvinnlig flykting som gömde sig tillsammans med sin familj i ett rum i en lägenhet" tog inte många steg framåt på karriärstegen. Mycket tankeväckande.

Vad gjorde vi då? Jo, cheferna inom Barn- och utbildningsförvaltningen och Kultur- och Teknikförvaltningen hade utbildning med vår jämställdhetsstrateg Karina. Jag hävdar att jämställdhet är en demokratifråga. Därför måste vi vara väldigt duktiga på ett jämställt tänkande och handlande i vårt viktiga arbete med barn och ungdomar. Vi har ju en fantastisk möjlighet att påverka framtiden!