tisdag 6 juli 2010

"Mer katederundervisning"

"Vad har du för pedagogisk idé?" frågade reportern. Efter ett ganska långrandigt svar kunde skolminister Björklund svara: "Mer katederundervisning". Jag lyssnade på intervjun från Almedalen i P1 i morse. Har fortfarande inte hämtat mig, eller också är det för att jag har semester som jag inte riktigt har orkat tänka tanken ut. Eller också vill jag inte, eller nåt.

Är mer katederundervisning svaret på frågan jag dagligen ställer mig, frågan om hur svensk skola ska bli ännu bättre än den är idag. Jag tror inte det. Jag tror på en skola där en mångfald av metoder och situationer möter eleverna, där lärare och elever tillsammans formar lärandet utifrån intresse och kunskap. Där kunniga och nyfikna lärare brinner för att skapa lärandesituationer där vuxna och barn tillsammans sugs in i ett s.k. flow av lärande.

Flumskola? Nej! Utifrån styrdokument och färsk forskning ska detta givetvis ske. "Katederundervisning" är en del av lärandet. Forskning, samtal, rörelse, träning, tragglande och skrivande andra delar. Och så hundra andra metoder för lärandet. Vi behöver ideliga förbättringar av skolan, men det finns fler svar än ett. Tack och lov!