torsdag 7 augusti 2008

Det blir inte alltid som man tänkt sig...

Datorhaveri. Jag kunde aldrig drömma om att jag var så beroende av min lilla bärbara! Vad jag än försökt att göra idag så har jag fått springa till "Systers rum" och logga in på datorn där, men den datorn är ju inte som min lilla kära kamrat. Tursamt nog har jag sparat allt på nätverket och dessutom har vi en kanonbra IT-avdelning som fixat en ny dator åt mig redan tills i morgon. Dessa tålmodiga pojkar, tur att de finns!

Man får sig en tankeställare eller två när sånt här händer. Håller vårt samhälle på att bli helt beroende av datorer, så beroende att vi blir helt handfallna då vi står utan dem? Vad får i så fall det för konsekvenser för mig och för mitt arbete?

Den andra tanken rör datoranvändningen i skolan. Om det nu är så att vi blir mer och mer beroende av datorer, hur hjälper vi då våra elever till att bli kompetenta datoranvändare och datorkompetenta samhällsmedborgare? Många unga idag är klippor på att surfa och umgås via MSN och det ska vi inte ta ifrån dem. I stället ska vi hjälpa dem till ökat kunnande i att hantera information och sökverktyg, och föra diskussioner kring användarsäkerhet på Internet.

Bland alla skolans mål håller jag detta som ett av de viktigaste därför att det är så tätt sammanfogat med vår värdegrund. Tillsammans kan skola och hem hjälpa våra barn till ett tryggt, intressant och roligt datoranvändande. Ingen förälder eller skolpersonal skulle väl släppa ut barnen i trafiken utan en hjälpande hand till en början...