tisdag 19 augusti 2008

Äntligen skolstart!

Som jag har längtat och väntat och idag var det ÄNTLIGEN dags för eleverna att ta plats på skolan. Det är ju för deras skull vi är där! Vi kan planera och tänka hur mycket som helst när de inte är på plats men det är sen det gäller, det är när dessa små och halvstora människor är i huset som det uppstår liv, rörelse och lärande.

Tänk vilken förmån att få jobba på en så här liten skola. Jag hann vara runt i alla klasser på förmiddagen och jag hann träffa alla elever och prata lite med dem. Rätt så många fyndiga kommentarer hann det bli, bland annat denna från en pojke i 1:an: "Hm... först hade vi en tjejrektor, sen hade vi en killrektor och nu har vi en tjejrektor igen!". Snacka om att ha järnkoll!

Vid lunch kom min dotter och hennes pappa för att titta på min nya arbetsplats. Vi kollade runt i lokalerna och jag tror att de var rätt imponerade över hur fint det är. Och det är det ju! När vi var på förskolan kom förskolebarnen tillbaka från lunch och de skulle in på avdelningarna Myran eller Trollet. Saken är bara den, att vid planeringsdagen igår gjorde personalen nya grupper som ska passa barngruppen som är just nu. Så den ständiga frågan från barnen var: "Är jag ett Troll?". Det är inte alltid så lätt att veta vart man ska och till vilken grupp man hör.

Huvudet är fullt av tankar efter den här intensiva dagen och en av de starkaste tankarna är att jag är så imponerad av och stolt över min personal! Att vara förskole- eller grundskolelärare idag är minsann inte det lättaste uppdraget, däremot ett av de viktigaste. Alla mina lärare har idag gett prov på god lärarskicklighet och jag är så mäkta stolt! Det ska bli fantastiskt roligt att fortsätta att utveckla verksamheten tillsammans med dem och med alla barn och föräldrar vid förskola och skola. Just nu undrar jag om det över huvud taget finns något bättre arbete än att vara rektor!? (Ja, ja, jag vet att det kommer dagar när det inte kommer att kännas exakt så här lyriskt bra, men det får vi ta då!)