tisdag 19 augusti 2008

Föräldrabrev Gläntan

Följande brev får alla barn på förskolan med sig hem idag:

Välkomna till ett nytt läsår på förskolan Gläntan!

Äntligen är det dags att hälsa alla barn och vårdnadshavare välkomna till ett nytt lekfullt och lärorikt läsår vid vår fina förskola. Förhoppningsvis har ni alla njutit av härliga sommardagar och fått ny kraft inför ett nytt läs- och arbetsår. Jag är nytillträdd rektor för förskola och skola i Laxne och ser med stor spänning och nyfikenhet fram emot att få lära känna verksamheten och utveckla den vidare.

För mig är förskoleverksamhet något helt nytt men jag har genom samtal med personalen och läsning av styrdokumenten försökt att sätta mig in i verksamheten så gott det går. Under hösten kommer vi att föra djupare läroplansdiskussioner i personalgruppen för att få ytterligare bas att stå på när vi planerar det dagliga arbetet. Läroplanen tycker jag är ett fantastiskt dokument och diskussioner kring den tilltalar mig mycket!

Andra utvecklingsområden som ligger mig varmt om hjärtat är likabehandlingsarbete samt IT-frågor av olika slag. Jag har på håll kunnat följa det intressanta genusprojektet som genomförts på förskolorna i kommunen och kommer att knyta an till detta så småningom. Utvecklingen av hemsidan kommer jag också att ta mig an med glädje. Min tanke är att hemsidan ska hållas så aktuell som det går och att den ska fungera som komplement till annan information som kommer från förskolan.

Har du tankar om hur vi ska använda vår hemsida? Eller andra idéer om hur vi kan utveckla vår förskola? Du är alltid välkommen att besöka mig på skolan eller att kontakta mig, se kontaktuppgifter nedan. Eftersom jag inte alltid finns på plats på skolan är det allra enklast att nå mig via mail – jag vittjar min låda så ofta jag kan, var jag än befinner mig.

Och du - välkommen till föräldramöte onsdagen den 1 oktober 18.30!

Hälsningar
Marie-Louise Svensson Rektor