tisdag 19 augusti 2008

Föräldrabrev skolan

Följande brev får alla skolbarn med sig hem idag:

Varmt välkomna till ett nytt läsår!

Äntligen är det dags att hälsa alla elever och vårdnadshavare välkomna till ett nytt och lärorikt läsår vid vår fina skola. Förhoppningsvis har ni alla njutit av härliga sommardagar och fått ny kraft inför ett nytt läs- och arbetsår. Jag är nytillträdd rektor för förskola och skola i Laxne och ser med stor spänning och nyfikenhet fram emot att få lära känna verksamheten och utveckla den vidare.

Under flera år har vi i kommunens skolor drivit ett utvecklingsprojekt som syftar till att tydliggöra läro- och kursplanernas mål för elever och föräldrar. Vi har valt att använda s.k. ämnesmatriser som verktyg för detta och under hösten intensifierar vi arbetet med att använda dessa matriser, både i skolarbetet och i underlaget för utvecklingssamtal och skrivande av IUP:n.

Andra utvecklingsområden som ligger mig varmt om hjärtat är att ha en levande och aktuell Likabehandlingsplan samt IT-frågor av olika slag. Ännu har jag inte hunnit sätta mig in i exakt hur man arbetat med detta på Laxne skola tidigare, men behovet av att utveckla hemsidan har jag redan insett. Min tanke är att hemsidan ska hållas så aktuell som det går och att den ska fungera som komplement till annan information som kommer från skolan.

Har du tankar om hur vi ska använda vår hemsida? Eller andra idéer om hur vi kan utveckla vår skola? Du är alltid välkommen att besöka mig på skolan eller att kontakta mig, se kontaktuppgifter nedan. Eftersom jag inte alltid finns på plats på skolan är det allra enklast att nå mig via mail – jag vittjar min låda så ofta jag kan, var jag än befinner mig.

Och du - välkommen till Skolråd tisdagen den 16 september 19.00!

Hälsningar
Marie-Louise Svensson Rektor