fredag 15 augusti 2008

Intensivt före skolstart!

Oj, vilken intensiv vecka det varit! Samtidigt som jag försöker att sätta mig in i allt nytt på nya jobbet så introducerar jag min efterträdare på förra jobbet. Känns som att stå och vingla på ett ben i varje verksamhet, men så måste det få vara nu. Om jag får säga det själv så tycker jag att jag klarar det rätt bra, även om jag känner mig rätt trött nu.

I tisdags morse var det äntligen dags att samla lärarna inför ett nytt läsår, det var jättekul att träffa dem allihop! Inför hösten har en ny organisation sjösatts och alla verkar mycket nöjda med den. På en så här liten skola måste man se över organisationen varje år så att den optimeras på allra bästa sätt. I år ser den ut på ett sätt, nästa läsår kommer kanske att se annorlunda ut. Förändring är något vi måste stå ut med!

Under veckan har jag också haft "lära-känna"-samtal med personalen på förskolan och det har varit riktigt spännande att höra hur de tänker om sin verksamhet och sig själva i den. På måndag har vi planeringsdag på förskolan och då ska jag knyta ihop lite av tankarna från de här samtalen. Det känns oerhört lyxigt att få komma in i en verksamhet med helt nya ögon och öron och så här i början blir det säkert en hel del "dumma" frågor från min sida. Men det är väl det enda sättet att lära sig något, tänker jag. Hur är det nu Bosse brukar säga till sina elever? "Bättra att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det". Klokt, Bosse!

I går hade vi en kommunövergripande studiedag för år F-9. Vi har under några år arbetat med att tydliggöra målen i läro- och kursplaner för oss själva, elever och föräldrar. Verktyget har blivit ämnesmatriser och jag kan lova att det gnuggats geniknölar för att få till begripliga texter! Syftet med gårdagens träff var att knyta ihop matriserna från F-6 med de som gjorts på 7-9, ett inte helt enkelt arbete. Men jag är övertygad om att vi måste igenom den här processen för att kunna fånga den så hett eftertraktade "röda tråden" i utbildningen. Att tydliggöra mål och syfte för elevens skolgång blir en hjälp för alla och skapar ökad motivation hos eleverna, tror i alla fall jag.

Nu väntar helg med grillkväll och shopping med dottern i Skärholmen. Tankeverksamheten inför planeringsdagen på Gläntan fortskrider och jag håller på att mentalt strukturera den dagen. Jag har också lovat att fixa lunch till dem så på söndag ska jag sno ihop ett par spenat- och gorgonzolapajer och en grekisk sallad. Jag älskar ju att laga mat och tar varje tillfälle i akt för att få göra detta!!!