måndag 6 april 2009

Död, liv och ugglekalsonger

Glädjen lyste i ögonen på lillkillen jag mötte när jag klev in på förskolan idag. "Titta, jag har fått nya kalsonger" sa han och drog ner byxorna. Han var mycket stolt över sina nya kallingar med ugglor och vargar på. Jag blev lite häpen över hans frimodighet men hämtade mig snart och hade ett litet samtal med honom.

Som rektor får jag vara med om många oväntade saker. Jag kommer också nära mina medarbetare, och deras glädjeämnen och svårigheter i livet. Denna dag blev ovanligt turbulent på den mänskliga fronten.

En medarbetare nåddes idag av dödsbud, inte oväntat men ändå så smärtsamt. I dessa stunder finns ingen tröst, jag kan bara finnas där och lyssna. En annan medarbetare gladdes åt sitt nya lilla barnbarn som hon ska tillbringa resten av veckan tillsammans med. Livets ytterligheter, paketerade i en och samma dag.