fredag 10 april 2009

Påskledig och påskjobbar

Jag har planerat att kombinera jobb och ledighet i påsk och det går ganska bra. Bunten med saker som ska bli lästa eller skrivna sjunker vartefter dagarna går. Det är såna saker som är svårt att få gjort när jag är på jobbet, bättre att avsätta tid så här för att få det undanstökat. Så har jag också märkt att en del i högen inte längre är aktuellt att läsa - också tidsbesparande!

Igår åkte jag förbi på jobbet för att lämna lite påskfika till förskolan. Passade också på att sticka in näsan på fritidshemmet där målning av påskkärringar och påskgubbar pågick för fullt. Glädjen stod högt i tag kan jag lova.

Dock blev det väldigt mycket allvarligare när personalen berättade om en olyckshändelse som inträffat under onsdagen. Ett av barnen hade fått ett väggfast (!) skåp över sig och som ett mirakel endast fått ett litet blåmärke på benet, trots det tunga skåpet på den lilla kroppen. Minuterna innan skåpet föll hade flera barn vistast i närheten och jag kan med fasa tänka på vad som hade kunnat hända om de hade varit kvar där.

Sånt här får ju förstås inte hända! På tisdag kommer vår vaktmästare för att förankra skåpet på nytt och kontrollera övriga skåp. Om drygt en vecka har vi också säkerhetsrond, vilket känns mycket bra. Vi måste ju eliminera alla risker för att barnen ska fara illa. Ibland sker olyckor som vi inte kunnat förutse, men det vi kan göra något åt måste vi fixa till. För barnens skull!