onsdag 15 april 2009

Handledning med hjärnvolt

Idag har jag varit i Uppsala för handledning i rektorsutbildningen. Det är alltid lika härligt att träffa vännerna i basgruppen, och höra hur livet lever vidare med dem. Vi har alla våra vådliga äventyr i rektorsuppdraget och det blir väldigt många skratt när vi träffas. Givetvis en massa allvar också. Det är oftast det allvarliga våra handledningsdilemman handlar om.

Vi har en speciell metod för handledningen. Under utmärkt ledning av vår handledare Christina hjäper vi varandra att precisera våra frågor, och vända och vrida på bekymmer och lösningar. Oftast är det inte lösningen som är det viktiga utan att få sätta ord på sina egna tankar.

Själv kom jag till dagens handledning rätt så urlakad och utan någon preciserad fråga. Men under det inledande fikat formulerade jag min fråga som handlade om hur jag ska tänka vidare kring det nya uppdrag jag har till hösten; att på 40 % av min tjänst vara rektor för Dansutskolan i Gnesta.

Dansutskolans rektor, Barbro, och jag har börjat funderingarna kring hur vi ska hantera förändringen och efter dagens handledningshjärnvolter har jag lite mer tankar. Nu känns det väldigt spännande att träffa Barbro för fortsatta diskussioner!