onsdag 22 april 2009

Larver och löner

Äntligen har våra efterlängtade larver anlänt från England! Det är fjärilslarver som ska matas med malvablad och så småningom bli vackra fjärilar. 2-3:orna har ett viktigt arbete framför sig i detta NTA-projekt och det ska bli väldigt spännande att följa deras lärande!

Idag har också årets lönerevision avslutats för min del och alla fått besked om sina löner, efter diverse trassel. Det har varit en lång process; med medarbetarsamtal, dokumentation, lönesamtal och fackliga överläggningar. Jag måste erkänna att jag inte tycker att lönesättning är det lättaste jag har att syssla med...

Visserligen finns det matriser och mallar att hålla sig till, och det är tur! Men mallar stämmer sällan överens med den enskilda medarbetarens situation och det blir slutligen min bedömning som avgör lönepåslaget. Jag kan omöjligt se och höra allt, och jag ser alltid med mina egna glasögon. Alltså blir den objektiva bedömningen inte helt och fullt objektiv, trots alla goda intentioner.

Denna insikt är plågsam, för jag vill ju vara så rättvis det bara går. Dessutom tycker jag att löneläget rent generellt är för lågt för våra verksamheter och jag skulle vilja ge mina duktiga medarbetare mycket mer än löneutrymmet tillåter. Larvigt låga löner får bli vår nya devis:)