torsdag 11 mars 2010

Jodå, viljan finns!

Jag gnäller ibland över att mitt uppdrag är för omfattande, för spretigt, för tungt. Det är det. Men ibland orkar jag lyfta huvudet upp ur sanden och blicka ut över det fantastiska som sker runt omkring. Och det är mycket!!!

I tisdags hade vi den årliga genomgången av våra kvalitetsredovisningar med nämnden. Det är lite pirrigt men också väldigt, väldigt spännande att höra vilka frågor som våra uppdragsgivare har. Vi lever ju i lite olika världar men med samma mål i sikte.

Årets genomgång var den hittills mest lyckade, tycker jag. Det blev en prestigelös diskussion kring likabehandlingsplaner, om hur vi samarbetar med näringslivet, och så mycket mer förstås.

En av mina frågor till politikerna handlade om vad de har för förväntningar på oss i förskola och skola om hur vi ska samarbeta med näringslivet. Vi har, om man säger så, fokuserat på annat i mina verksamheter. Svaren jag fick gjorde att jag kunde släppa ner axlarna och faktiskt fick jag sedan en riktigt, riktigt bra idé om hur vi ska jobba med detta med de yngre skoleleverna så att det blir begripligt. Exakt så ska väl ett gott utbyte mellan politiker och tjänstemän yttra sig!

Så blir jag lite extra glad när jag läser Inga-Lills blogg om just detta. Politikerna är också nöjda med vår sittning. Vad kan vi inte då åstadkomma i vår lilla fina kommun? Hon slutar sitt inlägg med ett citat från en av mina kvalitetsredovisningar: "Men när viljan finns, finns också förutsättningarna för förändring. Det är därför med stolthet vi snart knyter ihop året 2009 och tar oss an de nya utmaningarna och utvecklingsmöjligheterna vi möter 2010."

Jag är övertygad om att viljan till ytterligare utveckling finns hos alla våra politiker och tjänstemän, annars skulle vi inte ha våra uppdrag. Arbetar vi tillsammans kommer vi att nå långt!