tisdag 16 mars 2010

Kvalitet

Vi i chefsgruppen diskuterar ofta vad som är kvalitet; hur den kännetecknas och hur den kan mätas, alternativt bedömas. Vi är överens om en sak; det är svårt.

Idag har jag varit med om flera kvalitetsögonblick. Först på förskolan där jag hade flera magiska och underbara ögonblick med några barn. Jag var delaktig i deras lärande och utveckling, men dessa ögonblick är fullständigt omöjliga att fånga i ord. Magiska var de, i alla fall.

Så ett medarbetarsamtal där jag tror att jag mötte min medarbetare och gick en stund bredvid henne i hennes lärande och utveckling.

På eftermiddagen hade vi elevvårdskonferens i skolan. Diskussionerna kring organisation, grupp och elev var så tagande att jag var alldeles tom i huvudet efteråt. Jag gick till idrottshallen där barnen på fritidshemmet höll till med innebandy och hästhoppning. Barnen var helnöjda med sin tillvaro. Det är också kvalitet. Hur mäter/bedömer vi det?

En sak är säker; det är inte lätt!