torsdag 16 oktober 2008

Long time no see

Det har gått flera veckor sedan jag skrev i bloggen senast. Jag har helt enkelt inte hunnit! Livet rusar på som en vårrusig hingst och jag hänger och slänger i tyglarna bakom. Efter att ha saknat markkontakt i flera veckor håller jag nu på att sätta klackarna i backen och bromsa in hela ekipaget. Som om jag skulle kunna stoppa tidens framfart!!!

Nej, det kan jag förstås inte, men jag kan styra mina handlingar och tankar. Jag börjar inse att det är en omöjlighet att hinna med allt man vill och ska göra. I alla fall om man vill göra allt väldigt bra, vilket jag brukar vilja. Dags att ta arbetet lite mer med en klackspark, kanske? Svårt, men förmodligen nödvändigt.

Jag har varit på Laxne förskola och skola i 2 1/2 månad nu och jag börjar känna mig i alla fall lite hemtam, även om det är mycket som jag fortfarande inte förstår eller kan. Nu är det hög tid att skriva årets kvalitetsredovisning för skolan och det kommer att bli ett riktigt bra avstamp för mig och det fortsatta utvecklingsarbetet, känner jag. Insamlandet av data har jag påbörjat så framöver blir det att formulera och skriva redovisningen. Och givetvis tillfällen att diskutera med mina medarbetare!

Nu är det dock dags att stänga ner tankeverksamheten för idag och så småningom inta sängläge. I morgon väntar förberedelse av studiedag tillsammans med min kollega Barbro, diverse småpyssel och så ekonomisk uppföljning med vår ekonom Mette. Hon har lovat att bjuda på mörk choklad i morgon. Jag tänker inte dra några förhastade slutsatser av det just nu;)