torsdag 2 oktober 2008

FöräldraMÖTE på Gläntan

Just nu känns det som att jag arbetar dygnet runt och att det finns allt för mycket som ska göras och som jag vill göra. Efter en lång arbetsdag i går var det dags för föräldramöte på min förskola, Gläntan. Jag var dödstrött och ville egentligen bara åka hem och lägga mig. Men bestyckad med en gigantiskt stor dos överjag gick jag till föräldramötet.

Tänk att en tröttmanglad rektorskropp på några ögonblick kan förbytas till pigg och glad Marie-Louise! Orsak: duktiga medarbetare och intresserade föräldrar. Nina, Ylva, Maria och Maria presenterade verksamheten på ett proffsigt sätt och hade verkligen jobbat till det med en Smart Board-presentation. Jag presenterade mig och "mina ledstjärnor", som jag ska återkomma till i en blogg längre fram, och sedan blev det mingelfika i våra fina lokaler.

Det var egentligen då som MÖTET började, på riktigt. Över en kopp kaffe kunde vi diskutera våra fantastiska möjligheter till utevistelse, hur föräldrarna bättre kan nyttjas som resurs, barnens ovana att vistas i staden och varför man måste ha slöjd i skolan. Angelägna frågor som skapar nya tankar i mitt rektorshuvud.

Jag känner att det är lätt hänt att jag skapar min egen verklighet kring förskola och skola, och att jag ibland glömmer att även barn och föräldrar är aktörer på den arenan. Barnen finns runt omkring mig på dagarna, men föräldrarna möter jag inte så ofta. Desto viktigare blir de här MÖTENA då jag verkligen kan få ta del av föräldrarnas kloka tankar och synpunkter på det vi pysslar med tillsammans med deras barn.

Min trötta skalle fick sig rejält med syresättning på gårdagens föräldraMÖTE och flera utvecklingstankar har börjat gro inne i mig. Tänk så fantastiskt det är att skapa förskola och skola tillsammans!