lördag 25 oktober 2008

Tankens kraft

Lördag förmiddag - kaffe, smörgåsar och tidning. Dra igång tvätt, registrera räkning och kolla avbetalningsplan för studielånen. Allmän markservice.

Så går tankarna i huvudet, precis som vanligt. Ibland önskar jag att jag kunde stänga av hjärnan och få en stunds tankevila, men det är svårt. Och kanske inte ens önskvärt när jag tänker efter!

Jag tänker på hur oändligt trött jag var i veckan, så där trött så att jag nästan inte orkade träffa andra människor. I det läget blir heller inte tankarna så rediga, vilket suger musten ur en ännu mer. Ond cirkel har startat.

På torsdagens ledningsgrupp insåg mina kloka kollegor att jag var ute på gungfly och vi avsatte en stund för stöttning av mig. Många tankar och förslag kring hur jag skulle få styrfart igen kom på bordet. Tack!

Ur den stundens diskussion kunde jag själv reda i mina tankar och skapa struktur på mitt tänkande. På tåget till Uppsala igår satt jag sedan och ritade och skrev så att jag riktigt konkret kunde se mina tankar. För mig är skrivandet och ritandet nödvändigt för att jag ska få tankarnas struktur klar för mig.

Mitt "case" i handledningen igår blev alltså att redogöra för mina tankar och få synpunkter på hur jag skulle agera framåt. Ännu fler kloka tankar kom fram, vilket gav mig en otrolig styrka i mitt tänkande. Kaostankarna fick form och blev ordsatta, och jag känner att jag åter står med båda fötterna på stabil mark.

Jag känner mig fortfarande trött - man blir trött av att arbeta hårt och av att inte sova ordentligt på nätterna. Men nu när tankarna inte mal sönder min hjärna längre kan jag förmodligen sova bättre och jag kan ägna min energi åt att strukturera mitt arbete så att det inte behöver ta både dag- och kvällstid.

Slutklämmen på den här tanken är att tanken styr rätt mycket i mitt liv. Jag tror att kaostankarna är nödvändiga för att det ska hända något nytt i huvudet, men när de fullständigt tar överhanden måste man få hjälp att ta sig ur den cirkeln. Vilken tur att jag känner mig stark nog att be om hjälp och att jag har kloka människor omkring mig som är villiga att stötta när det behövs. Förhoppningsvis kan också jag bli klokare och bli till hjälp när någon annan behöver det. Hoppas jag!