onsdag 15 oktober 2008

Månadsbrev oktober 2008

”Rektor raggar elever på helgerna” skulle kunna vara en riktigt smaskig tidningsrubrik, men det är faktiskt precis vad jag ägnar mig åt emellanåt. Vi behöver fler elever till vår fina förskola och skola, och då måste man vara lite kreativ. För ett par veckor sedan skedde den första visningen på Spårbacken och jag var där tillsammans med mäklaren i hopp om att ”ragga” fler elever till oss. Vi får se om den insatsen, i kombination med mer information på byggplatsen, bär frukt så småningom.

Rekryteringen av lärare till F-1 och Fritidshemmet är klar och i slutet av november kommer Niclas Herrloff att börja arbeta tillsammans med oss. Han har en spännande bakgrund med sig och får presentera sig närmare i ett kommande månadsbrev.

När det gäller Fritidshemmet vill jag verkligen mana till er föräldrar att hålla de schematider ni lämnat in. Inte sällan händer det att barn stannar kvar på Fritidshemmet efter schematid i väntan på att gå hem till kompisar för att leka. Det betyder att personalen har 4-5 fler barn att ta hand om än vad vi planerat för, vilket får konsekvenser för kvalitén. Självklart löser vi akut uppkomna situationer då barnen måste stanna kvar, men för verksamhetens skull måste vi be er att hålla schematiderna i övrigt.

I minnesanteckningarna från förra Skolrådet fanns en vädjan från Föräldraföreningen om fler medlemmar. Jag har bett ordförande Katarina Ferbeek att skriva en utförligare information om föreningen, vilken bifogas detta månadsbrev (finns på hemsidan). Läs och begrunda!

Jag har redigerat vår hemsida lite efter önskemål från er föräldrar. Det finns några nya sidor och lite bilder. Jag har också lagt ut våra telefonnummer på förstasidan och påminner om att det går ypperligt att sjukanmäla på telefonsvararen 24 61 30 dygnet runt. Via hemsidan kan du också sjukanmäla barn och kontakta lärarna via mail.

Varma hösthälsningar
Marie-Louise Svensson Rektor