tisdag 26 januari 2010

Idag lekte eleverna rektor!

Den här dagen har jag längtat efter länge, vääääääldigt länge. Tisdagen den 26 januari lyste alldeles vit i almanackan, inte ett endaste litet möte inplanerat. "Jobba ifatt-dag", helt enkelt.

Högarna av mappar och papper har sakta men säkert sjunkit ihop, massor av samtal, mail och telefonsamtal har betats av. Visserligen kvarstår ett par präktiga högar, men dem har jag koll på nu. Vet vad jag inte har gjort, helt enkelt.

"Inga möten" brukar betyda motsatsen. Så blev det idag också. Många härliga spontana möten har det blivit med allt från kreativt pusselbyggande med lilla E på Gläntan till svettig ballonfäktning med T och N i förskoleklassen.

Det där sista oroade mig lite när förskoleklassens fröken kom och berättade att barnen lekt rektor. Just då hann jag inte fråga hur de lekt men jag måste ta reda på det. Jag är spontan och tycker om att delta i elevernas aktiviteter när det finns utrymme för det. I förskoleklassen blev det karaoke, ballongfäktning och spel idag. Det är dessa elevers färskaste bild av vad en rektor gör!