måndag 11 januari 2010

Polisjakt och krisplan

Berusad man på skolans parkering. Han har kört i diket, smitit från olyckan och försöker stjäla en bil på skolans parkering för att ta sig därifrån. Jag ringer polisen. Personalen agerar föredömligt och tar in alla fritidshemsbarn som är ute och låser därefter alla ytterdörrar. Jag möter upp räddningstjänst, ser till att den berusade mannen inte tar sig in i skolan och möter sedan upp polisen som med handen på hölstret närmar sig. Nu i efterhand förstår jag varför; det signalement jag lämnat på mannen stämmer även på mig...

Det blev dramatik på jobbet idag, en händelse som vi aldrig kunnat föreställa oss. Som väl är tog han sig aldrig in i skolan utan kunde gripas i samhället. Det tog dock flera timmar innan personal och alla elever sansat sig och förstått att faran var över. Fantasin skenar hos många barn och det blev en grannlaga uppgift för oss vuxna att prata tills fantasierna fått rimliga proportioner.

Som av en händelse hade jag gått igenom olycks- och krisplanen med skolsköterskan tidigare idag; vi ska gå igenom den med personalen i morgon. När en kris eller olycka inträffar är det inte alltid lätt att agera på korrekt sätt. Men jag är övertygad om att vi blir bättre rustade av att diskutera det svåra och jobbiga utifallatt det skulle inträffa. Dagens händelse kunde vi aldrig tro att den skulle ske. Tur att jag har så skickliga medarbetare som hanterade den oförutsedda situationen så otroligt bra!!!