fredag 8 januari 2010

Ordning och reda och mycket mer!

Dagen började med besked om att Frejaskolan eldhärjats under natten. Oavsett vad som orsakat branden så är det en katastrof. Det påverkar massor av barn och även oss vuxna, det rör upp tankar och skapar oro. Efter brandförsöket på Laxne skola och detta hoppas jag verkligen att kommunens skolor får vara i fred framöver. Jag vill fortfarande inte tänka på konsekvenserna av en nedbrunnen skola.

Morgonen fortsatte sedan med att jag var "rastvakt" och välkomnade alla elever som pulsande anlände till skolan för en ny termin. Det låg glädje i luften och det var en fröjd att prata med barnen om upplevelser från jullovet. Visserligen var det kallt om nosen, men inga sura miner, inte!

Så rullade terminen igång. F-klassen har fått ett eget klassrum där de boade in sig under dagen. 3-4:an har bytt klass- och kapprum och hade dessutom vikarie idag, så jag tänkte att det kanske skulle bli lite smått rörigt. Men icke; jag besökte klassen flera gånger under dagen och där var arbetet igång med stor intensitet. Tänkte att Björklund kunde komma och titta på hur ordning och reda kan gestalta sig...

Arbetsdagen avslutades med att jag besökte osthandeln i Mariefred; ja, det var faktiskt ett jobbuppdrag! Osthandlare Torsten är också musiker och kompositör och vi smider lite planer kring framtida samarbete på Laxne skola. Nu börjar planerna sakta få struktur och det känns så otroligt roligt att jobba med detta, ännu så länge, lite hemliga projekt. Men en sak kan jag avslöja: det kommer INTE att handla om ost:)