måndag 4 januari 2010

Vem vill bränna ner vår skola???

Att vara rektor är inget "vanligt 8-5-kneg". Varje dag åker jag till jobbet med förvissningen om att det jag tänkt göra förmodligen inte blir precis som jag tänkt mig. När man arbetar med människor är det många parametrar som ställs om under resans gång. Varje dag innebär händelser som jag aldrig kunnat föreställa mig. Det är utmanande!

Men det finns gränser för hur utmanande dagarna får bli, tycker jag. Att jag skulle komma till skolan efter jullovet och upptäcka att någon försökt att tutta eld på den, det är inte utmanande. Det är fruktansvärt. Någon i Laxne förstår över huvud taget inte konsekvenserna av att försöka sätta fyr på en trädörr och en papperskorg i anslutning till träfasaden. De kringspridda tändstickorna vittnar om att det inte varit ett misstag utan ett grovt försök till att verkligen lägga skolan i ruiner.

Så den här dagen blev inte heller som jag tänkt mig. Polisanmälan, fotografering, kontakt med fastighetsägaren och prat med anställda om att hålla ögonen öppna - det hade jag inte tänkt mig när jag rullade mot jobbet i vintriga morgonen. Jag hoppas på kommande bättre dagar 2010. Och att den galning som gjort detta ligger hemma och sover om nätterna i stället för att vara ute och ställa till det för andra och för sig själv.