lördag 20 september 2008

Att skapa tilltro till verksamheten

För mig är det oerhört viktigt att ha en öppen dialog med alla berörda kring vår verksamhet. Jag tror att dialogen är en förutsättning för att skapa tilltro, vilket i sin tur är en förutsättning för att vi ska kunna bedriva en god förskola och skola.

När vi kan beskriva vår verksamhet och varför vi gör det vi gör får vi viktiga och sunda frågor tillbaka, vilket gör att vi måste skruva till tanken ytterligare ett varv om syfte och mål med det vi håller på med. Det är i den dialogen som tilltro och delaktighet skapas.

Barn och elever ska veta varför de är i förskola och skola och vad undervisningen ska leda till. Det är ett grannlaga arbete för våra pedagoger att omsätta läro- och kursplanernas texter till konkret och förståelig information. Och nästa steg är inte lättare; att göra elever och föräldrar delaktiga i "skolgörandet".

Vi vet att motivationen är avgörande för elevens studieresultat och jag är övertygad om att lärarna dagligen kämpar för att motivera eleverna till nya utmaningar och nytt lärande. I motivationsskapandet behöver vi också föräldrarnas draghjälp, vilket vi ofta har, tack och lov! Men jag tänker ibland att det inte är så lätt för föräldrar att motivera och ledsaga sina barn framåt i lärande. Vi har endast erfarenhet av den skola vi själva gått i och det var en annan skola än den vi har idag.

Därför blir det ännu viktigare med föräldramöten, informationsbrev, Skolråd och utvecklings-samtal där vi i förskola och skola får möjlighet att förklara vad dagens skola går ut på. Och som jag skrev i mitt förra inlägg så kan vi inte lägga skulden på föräldrarna när de inte kommer till skolan. I stället måste vi vässa oss ännu mer i kampen om att få en syl i vädret i det allmänna mediebruset.

Jag tror på en mångfald av kanaler: förskolepersonalens och lärarens möte med föräldern som hämtar efter dagens slut, utvecklingssamtal och föräldramöten, information på hemsida och blogg, och inte minst att inbjuda föräldrar till att vara med i det dagliga skolarbetet. På det sättet kan vi göra även föräldrarna delaktiga i verksamheten och på så sätt skapa tilltro till det vi gör.