torsdag 11 september 2008

Torsdag och chefsgrupp

Torsdag innebär för det allra mesta att vi rektorer träffas, varannan vecka tillsammans med vår chef Mona, för att gemensamt leda förskola och skola i Gnesta framåt. Den grymt fullspäckade dagordningen kan rymma allt från snabb information till djupa och långa diskussioner, exempelvis planering och utvärdering av studiedagar eller diskussioner om hur vi ska hantera det nya kravet på omdömen i alla ämnen. Budget och investeringar är nödvändigt ont, desto roligare då att prata om hur vi kan lyfta våra riktigt duktiga lärare så att de får den uppmärksamhet de så väl förtjänar.

Ett sådant tillfälle blir det på en av novemberlovets studiedagar. Fortbildnings- och rektorsgruppen håller på att planera en worshopsdag då några av våra allra skickligaste lärare ska leda sina kollegor vidare i lärande. Extra stolt är jag över att en av lärarna på Laxne skola ska ha skapande workshop i "Verkstan" hos oss. Mitt 1:a-handsval är redan gjort, även om det står många smaskiga rätter uppdukade på buffébordet.

Idag kunde vi också glädja oss åt att så många anställda i förskola och skola förkovrat sig i praktisk IT/Media (PIM) och att fler än vi vågat tro har examinerats i steg 3. Det innebär att många har mycket goda kunskaper i hur man arbetar med datorer i undervisningen, vilket känns otroligt bra. I kombination med att vi utökar Smart Board-parken känns PIM-utbildningen som en riktigt bra framtidssatsning i Gnesta kommun.

Åter till torsdagsträffarna. För en utomstående kan det tyckas rätt lyxigt att vi ägnar nästan en hel dag åt rektorsgruppsarbete. För mig som relativt ny i gemet känns detta som en nödvändighet. Åtskilliga frågor dryftas där jag lär mig oerhört mycket om "tänket" och hur vi brukar göra, och inte minst varför vi gör som vi gör. Jag skulle ha slirat ner i diket betydligt oftare om jag inte suttit med i gruppen i några år och lyssnat till frågor och dilemman som andra lyft. För mig innebär torsdagarna fortbildning, delaktighet och stärkt yrkesroll. Det är inte bara lyxigt utan också fantastiskt värdefullt för både mig och min verksamhet!