onsdag 10 september 2008

Rekrytering pågår!

Semester pågår - jovisst! Men i mitt huvud snurrar det en hel del kring rekryteringen vi håller på med till skolan. Vi söker någon som ska arbeta 75 % i förskoleklass, år 1 och på Fritidshemmet. Min värsta farhåga var att ingen alls skulle vara intresserad av detta spännande uppdrag, men oj, så fel jag hade! I en hel trave med ansökningar kunde jag vaska fram 9 med rätt behörighet, och det var det lätta jobbet. Sedan vidtog processen att hitta de som ska platsa i teamet som hädanefter ska arbeta tillsammans.

Therese, lärare och fackligt ombud, och jag var rätt överens om vilka vi ska kalla på intervju så idag har jag ringt till några av dem vi tänkt oss för en första intervjuomgång. Semester var det...

Man kan bli rätt matt ibland och undra varför folk över huvud söker jobb. En jag ringde visste knappt att hon sökt jobb och var inte intresserad av att komma på intervju när jag pressade henne på om hon verkligen var seriös och tänkte sig att flytta till trakten om hon fick jobb. Att bo i trakten ingår inte i kravspecifikationen men hon bor på flygavstånd från Laxne, lite väl svårt att hantera dagligen, tänker jag.

Så kittlar det lite retsamt i maggropen när jag tänker på övriga sökande. Alla har sina kompetenser och sina egenskaper som på sitt sätt skulle påverka arbetsgruppen och de barn han/hon ska leda vidare i sitt lärande. Hur man uttrycker sig i sin ansökan blir oerhört viktigt, men ingen kan ju säga allt i ett litet brev. Tänk om vi missar en riktigt stjärna bland de sökande bara för att personen uttrycker sig på ett sätt som vi inte triggar på!

Men vågskvalpet i maggropen lägger sig när jag tänker på att vi är flera som läser, lyssnar och tänker. Referenstagningen blir också viktig. Och till grund för hela rekryteringsprocessen har vi Personalenhetens riktlinjer vilka ger stadga och bärighet i den här svåra och intressanta processen.

Jag är en nyfiken typ och ser verkligen fram emot att få träffa de människor som kan tänka sig att arbeta med oss på Laxne skola. Vilka erfarenheter och kunskaper har de med sig som kan utveckla oss och vår verksamhet? Nu längtar jag riktigt ordentligt efter intervjuer och referenstagning!