lördag 20 september 2008

Månadsbrev september 2008

Så har det hunnit gå en hel månad på det nya läsåret och jag känner att jag har börjat komma in rätt så bra i mitt nya arbete. Det blir färre och färre frågor som jag måste besvara: ”Jag är ny och vet inte, men jag ska ta reda på det!”. Min upplevelse är att den nya organisationen ger stabilitet i arbetet och att både elever och personal mår gott, vilket givetvis främjar lärandet.

I tisdags hade vi terminens första Skolråd. Minnesanteckningar finns på skolans hemsida www.gnesta.se. För mig var det oerhört givande att tillsammans med några av er föräldrar diskutera hur vi ska arbeta vidare med skriftliga omdömen och IUP. Hela arbetet måste ju vara hanterbart och gagna elevens utveckling och får inte stanna vid att vara en pappersprodukt. Jag tror att vi tillsammans kan göra något riktigt bra av detta och hitta vår egen framgångsrika modell!

Jag vill påminna om att ni föräldrar ALLTID är välkomna att besöka era barn i skolan. Det betyder mycket för oss att ha intresserade föräldrar, men mest betyder det nog för era barn, att ni ser dem i deras dagliga miljö. Jag tänker också att utvecklingssamtalet får ytterligare en dimension om föräldrarna vet lite mer om vad det egentligen pratas om. Och du vet väl att du är välkommen att äta lunch tillsammans med ditt barn i Skolrestaurangen en gång per termin?

Så lite kort om vad som händer framöver:
Den 24/9 går Dagakampen av stapeln och vi önskar våra 4-6:or all framgång i tävlandet. Två dagar senare är det dags för hela skolan att röra på påkarna i Skoljoggen, mer information kommer i veckobrevet.

Den 29/9 stänger vi hela enheten för att ha studiedag för all personal och skolan har även stängt den 30/9. Vi hoppas att alla barn får ett par härliga dagar i vackert höstväder medan personalen hämtar inspiration till ännu mer lärande!


Hälsningar
Marie-Louise Svensson Rektor