torsdag 4 september 2008

Rektorsutbildning och en massa annat lärande!

Min senaste vecka har varit sprängfylld av utbildningar och chefsutveckling, jag har nästan inte hunnit vara på skolan alls. Det känns faktiskt väldigt konstigt! Inte för att jag inte tror att personal, barn och elever klarar sig utan mig, utan för att det är närvaron i verksamheten som är nerven i mitt arbete. Det är för barnens och elevernas skull jag finns!

Har jag blivit något klokare under de här dagarna, då? Ja, det lovar jag! Jag är mitt inne i Rektorsutbildningen och temat just nu är att fånga kulturen i verksamheten, detta som en bas för vidare utveckling. Om några veckor ska jag och min basgrupp till en skola i Gävle för att träna på "kulturfångande", och givetvis sätter förberedelserna igång en massa tankar om min egen verksamhet. Hur är kulturen på förskola, skola och fritids i Laxne? Hur ser dessa verksamheters utveckling ut i ett längre perspektiv? Vad ställer detta för krav på mitt ledarskap i de olika verksamheterna? Det är oerhört spännande och viktiga frågor som tål många timmars tankevältrande för att hitta framkomliga vägar. Och jag tycker att detta är så otroligt spännande och utmanande!

Med dessa inte helt klarlagda tankar i huvudet var det så dags för två chefsdagar på härliga Fagerudd. Den oerhört goda maten i all ära, men det var ändå de fantastiskt borrande och djuplodande diskussionerna kring kunskaps- och kvalitetsbegreppen som gav mest. Det är så mycket i våra verksamheter som ska ske fort och man ska ofta svara på frågor och agera helst igår. Sällan finns det tid för eftertanke och reflektion så som det gjorde på Fagerudd. Vi arbetade också med styrkor och utvecklingsområden och detta blir basen för chefsgruppens vidare arbete, ett arbete som jag tror att vi alla tar oss an med glädje framöver!

Som om inte allt detta var nog var det idag dags för Ledarforum för alla chefer i kommunen. Temat för dagen var media och vi fick veta hur redaktionellt arbete går till och hur journalister "tänker". Jag som arbetar en hel del med nyheter på hemsidan fick massor av kött på benen och stor hjälp med en kommande pressrelease. Mer om det i nästa vecka!

Nu är det läge att ta om hand alla nya tankar jag fått under den senaste veckan för att så småningom kunna omsätta dem i verkligheten. Men först är det dags för en smått sliten rektorshjärna att vila på söta örat och hämta kraft inför en ny arbetsdag då jag äntligen ska få vara på plats där jag ska vara och verka; på Laxne skola!