söndag 14 september 2008

"Hur får du tiden att gå, då?"

Jag möter då och då människor som tror att det är väldigt enkelt att vara rektor på en liten enhet som Laxne förskola och skola. Ja, det är det förmodligen - om man tror att ledarskap handlar om att sitta på sitt rum och ge order om hur allt ska vara och sen tror att de anställda gör som man sagt.

Den typen av ledarskap fungerade förmodligen bättre förr, om ens då. Idag har vi mer kompetenta medarbetare (och chefer!) än så. Mitt ledarskap handlar om delaktighet och att vi åstadkommer något tillsammans. Summan av varje enskild medarbetares välanvända kompetens tillsammans med andra blir större än den varit om var och en gnetat på i sin ensamhet. Ofta är det mödan väl värd att slå sina kloka huvuden ihop och åstadkomma framkomliga vägar.

I min värld handlar det om att finnas med i mötet mellan människor, att påverka i det aktiva skeendet, inte att skriva en rektoriansk bulla och hötta med näven när jag vill ha något sagt. Men, som Tony Irving brukar säga, det är inte alltid tiden räcker till att just bara vara i verksamheten för att utöva det goda ledarskap som jag ändå tror på. Den 8 september skrev jag om det i "Den närvarande rektorn".

Fredagen var dock en sådan härlig dag när jag hann vara med lite här och där i verksamheten. I slutet av dagen satt jag och väntade på att bli upphämtad och iddes inte dra igång något stort arbete. I stället ägnade jag mig åt att fundera över vad jag gjort under dagen. Listan blev rätt lång:
* kom till jobbet vid 10, planerad sovmorgon
* startade datorn, ögnade igenom fax och PostIt-lappar på skrivbordet
* kollade läget på förskolan. Konstaterade att de flesta i personalen nu stod på benen igen efter "terminsstartsförkylning", diskuterade budget och inköp samt kommande trädplantering på gården
* gled in hos F-1:an som hade varit i skogen och plockat trattkantareller. Dessa stektes och diskussioner fördes kring vattenånga och varför svampen krymper när man steker den. Så blev det förstås avsmakning!
* kollade mailskörden - massor av nya arbetsuppgifter...
* ringde förälder som vill att sonen ska börja på vår skola, inget svar
* vittjade postfacket - formligen hatar all reklam som väller in!
* åt lunch med F-1:an eftersom en lärare var sjuk och Therese var ensam med hela klassen i matsalen. Fisken smakade mums och diskussionerna var härliga; dans, vad man blir rädd för, tankar inför helgen...
* rensade mailboxen rejält (nån gång ska jag föra statistik över hur mycket skräp jag får och vilken tid det tar att rensa bort allt detta elände)
* ringde och kallade sökande till tjänst till intervju
* skickade information till de handledare som tar emot lärarstudenter, terminens första praktikperiod närmar sig
* skrev protokoll från elevvårdskonferens
* pratade med förälder som vill skriva in sitt barn på förskolan
* ringde till min assistent Marina som har svar på i princip allt, en klippa!
* var ute på gården och hann prata med några barn och en medarbetare
* skrev minnesanteckningar från arbetsgruppen för VFU (VerksamhetsFörlagd Utbildning) som jag är ansvarig för
* funderade på vilka punkter jag ansvarar för på den kommande VFU-träffen för handledare
* hjälpte elever ur 4-6:an med klasslista inför "Roliga timmen"
* fyllde på listan med punkter inför kommande APT
* läste besiktningsprotokoll för gymnastikhallen, funderade över hur vi gör med ev. åtgärder
* såg genom fönstret att barnen ritade stora djur på asfalten, gick ut för att nyfiket få veta vad de pysslade med. Praktisk matte blev svaret och plötsligt såg jag världens största krokodil, världens minsta man samt uppmätt bana för snigelrace framför mina fötter!
* förberedde några punkter inför kommande Skolråd
* försökte mig på att svara på Kulturrådets Skolbiblioteksundersökning, men körde fast. Måste be bibliotekarien Ulla om hjälp...
* konstaterade att jag började vara ganska ensam i byggnaden på fredag eftermiddag
* fick mail från bloggande rektorskollega i Vellinge och berättade för henne hur vi tänker jobba vidare med "omdöme i alla ämnen"
* gick igenom minnesanteckningarna från senaste chefsträffen och strukturerade det jag måste ta tag i och diskutera på kommande APT
* rensade igenom en stor hög med arbetsplaner som "legat och skräpat" sen jag flyttade in i rummet. Har nu lite mer ordning i den högen.

får en rektor på en liten enhet dagen att gå. Jag tänker att det på en liten enhet faller ännu mer ansvar på alla medarbetare och vi får hjälpas åt med många sysslor som man på en större enhet har möjlighet att anställa någon för att göra. Och jag stortrivs med att ha det just så här!