tisdag 9 september 2008

Får lärarna den uppskattning de förtjänar?

Rubriken kommer från det senaste numret av Mariefreds Tidning "Måsen" och jag har gått och funderat över frågeställningen under dagen. Jag har ett par dagars välbehövlig semester då städning och trädgårdsfnul ger utrymme för en hel del tänkande i lugn och ro.

Jag är väldigt överens med fyra av fem personer som besvarat frågan i Måsen; lärare får för lite beröm och uppskattning för det oerhört viktiga arbete de utför. Den femte tillfrågade är latinlektorn Caligula som svarar: "Det är inte så att det var bättre förr, det är bara det att det är ännu värre nu". Herr Caligula må ursäkta, men jag vill hävda att det är ännu bättre nu. I alla fall är det väldigt annorlunda mot hur det var när han "levde och verkade". Det var helt enkelt annorlunda förr.

Dagens styrdokument hävdar med bestämdhet att det är delaktighet som ska råda i all vår verksamhet. Det är fint! Dessvärre tror en del att delaktighet betyder att man själv ska få som man vill, vilket definitivt inte är fallet. Delaktighet betyder att alla får vara med och tycka till i en ärlig och sund diskussion, men att någon i slutänden ska ta ett inriktningsbeslut. I klassrummet är det läraren. Läraren ska styra undervisningen så att var och en utvecklas efter sin egen förmåga. Sug på den ett tag och sätt dig in i vilka konsekvenser detta får för läraren i ett klassrum med 15-20 (eller fler!) elever. Jag menar att dagens lärare varje dag åstadkommer mirakel i 1000-tals klassrum runt om i Sverige!

Får lärarna den uppskattning de förtjänar, då? Svar: Nej! Skamset kryper jag själv till korset och erkänner att jag inte är direkt världsbäst på att ge uppskattning, trots att jag dagligen ser det fina arbete som mina barnskötare, förskollärare, lärare och övrig personal gör. Jag ska skärpa till mig, jag lovar. Kanske är det dags att varje vecka fokusera på "veckans medarbetare" så som lärarna varje vecka utser "veckans elev". Det blir ett ypperligt tillfälle att fokusera på allt det goda och fina som varje medarbetare utför i verksamheten. Tänk vad en semesterdag i trädgården och en stunds tankebloggande kan tillföra i verksamheten och i mitt ledarskap!

P.S. Min uppskattning är bara en del av vad personalen behöver. Föräldrar och andra är också varmt välkomna att komma med hurra-rop och annan uppskattning när så är befogat!