torsdag 18 september 2008

Varför ska vi ha Skolråd?

Därför att dialogen med föräldrarna kring det viktigaste vi har, våra barn och deras utbildning, är avgörande för hur vi lyckas med att "göra skola"!

I tisdags kväll hade vi Skolråd och 6 föräldrar mötte upp för att bland annat diskutera hur vi ska arbeta vidare med skriftliga omdömen och IUP. Vi hade ett mycket bra samtal och föräldrarna kom med ytterst kloka synpunkter på det förslag vi hade med oss från lärarna. Jag är oerhört nöjd med mötet och känner att vi i lärargruppen fått en starkare grund att stå på i vårt fortsatta arbete.

Jag hade kunnat välja ett annat fokus och suckande konstatera att bara 6 personer kom. Erfarenheten är att det är svårt att locka föräldrar till skolan till denna typ av samverkan. Jag kan bara spekulera i vad det beror på, men en tanke är att skolan har svårt att göra sin röst hörd i det enorma samhällsbruset med oändligt många aktiviteter som pockar på vår uppmärksamhet.

En annan tanke är att vi i skolan inte lyckas förmedla att det vi sysslar med är det allra, allra viktigaste. Vi bygger framtiden genom att bilda och forma individer som ska utveckla vårt samhälle! Ibland tror jag inte ens att vi själva har insett vilket stort ansvar som ligger på våra axlar, men tack och lov så gör vi det tillsammans med föräldrarna. Det är därför det är så vansinnigt viktigt med bra föräldrasamverkan, exempelvis i Skolrådet!

Att "bara" 6 föräldrar kom ser jag som en utmaning till att göra något annorlunda. Jag kan inte vara nöjd förrän alla föräldrar känner att skolan är så angelägen att man måste komma när det bjuds till Skolråd. Men då måste vi vara kreativa och hitta andra former för Skolrådet. Vilken spännande utmaning för oss!