torsdag 19 mars 2009

Ingen aktieportfölj, men rektors välfyllda väska

På förmiddagen fortsatte rektorsgruppens PIM-arbete. Vi fick en lektion av kommunens informationsansvariga, Anna Sandklef, om den grafiska profilen. Måste hem till kammaren och kolla upp en del av mina mallar efter hennes information...

Så mötte vi en rektor från Mölndal som är en av spjutspetsarna kring att driva skolutveckling med hjälp av IT. En del skåpmat men också en del intressanta tankar som jag tar med mig till mina arbetslag och en del som jag själv kommer att grunna vidare på. Datorer, Internet och mobiler hör ju till de mest fantastiska verktyg vi har att använda i undervisningen. Frågan är bara hur vi ska använda dem på ett riktigt bra sätt.

Eftermiddagen tillägnade jag med min sambo på Nyköpings lasarett; röntgen och lite annat inför förestående operation. I väntrummet öppnade jag väskan för att jobba lite. Man försöker ju vara effektiv. När jag öppnade väskan kunde jag inte låta bli att le. Dator, nätaggregat till datorn, dongle, kamera, USB-kabel till kameran, två USB-minnen och mp3-spelare tillsammans med diverse kompendier och en helt vanlig gammeldags kalender. Mitt i röran också ett gammalt visitkortsetui som jag bedömer kan vara runt 100 år gammalt. Kanske vanvördigt att lägga det bland alla dessa sladdar och prylar, förresten, men den ger lite distans till det hela.

I alla fall log jag åt min väska. Skolan anklagas inte sällan för att inte ligga i framkant i utvecklingen. Jag håller inte alltid med om det. Svårigheten är nog mer att det som fungerar för en enskild person inte alltid fungerar för 20 elever i ett klassrum som ska använda samma utrustning samtidigt. Skolans största utmaning är att hitta metoder för att använda den teknik vi har under de förutsättningar som råder. Jag vet att jag med min välutrustade väska kan bidra till den utvecklingen på Laxne förskola och skola. Härlig utmaning!