tisdag 31 mars 2009

Lägesrapport Laxne 31 mars 2009

Parkerade bilen. Skickade SMS till en kollega. Steg ur bilen. Talgoxarna formligen skrek ut sitt vårbudskap bland tallarna. Ah! Äntrade gångbanan upp mot förskolan. Möttes av parkförvaltningen som höll på att sopa undan vintergruset. Ah!

In i skolan. Telefonsamtal från kollega. Hälsade på bibliotekarien som meddelade att hon satt på tisdagskaffet. Ah! Träffade några barn på väg till idrotten. Samtal med specialläraren. Hämtade böcker som ska forslas till Gnesta. Samtal med en lärare om en av hennes elever och organisation inför hösten.

Lägeskoll på förskolan. Liten kille kastar sig, snorig till max, upp i famnen. Ah? Påklädning inför skogsutflykt pågick. Hjälpte till med vantar m.m. Samtal om bäbis i mammas mage, liten snopp och annat som kan röra sig i en 4-årings huvud. Försök till samtal med vikarie. Gav upp när barnen påkallade allt för mycket uppmärksamhet från personalens sida.

På "Trollet" pågick stillbildsfilmskapande. Filmen handlar om vad som händer när man är arg. Ah! Kändes mest som att jag störde i det fina arbetet som pågick. Blev glad!

Snabbfika med skolans personal. Funderingar kring svenska 2-undervisning i praktiken. Också om gårdagens Smart Board-utbildning. Denna gång en riktigt inspirerande utbildning. Tankar om att lägga ut anteckningar och lektioner på hemsidan. Ah!

Telefonsamtal från Trafikkalendern. Den trevliga kvinnan slog ett slag för säker cykelundervisning. Försökte förklara att 99 % av våra elever åker buss till skolan och att jag inte sett ett enda cyklande barn i Laxne. Berättade också om samarbetet med Nyköpings brandförsvar kring säkerhetsfrågor. Vi får väl jobba vidare med bussäkerhet.

Ett klipp på ca 45 minuter från min arbetsdag, som började med besök på Vårdcentralen med dottern, akutinkallat möte med chefen (Ah!). Efter snabbvisiten på Laxne åkte jag hem och fortsatte jobba med diverse mail- och telefonkontakter och pappersarbete. Det rackarns personaladministrativa systemet funkade inte idag heller. Klagade snällt och högljutt igår, försökte vara snällare idag...

Vid 15-tiden hade jag avklarat de mest akuta ärendenda på min komplediga dag. Gav mig ut i trädgården, kapade en cypress och snöpte ett vildvuxet äppelträd. Det gjorde ont i själen, men det blir nog bra. I morgon har jag semester och fortsätter äppelträdssnöpandet. Och tankarna kring att fortsätta mitt rektorskap på Laxne!