onsdag 4 mars 2009

NTA - vilken da´!

Som om inte den härliga IT-dagen var nog så fortsatte jag och några av mina kollegor till grundutbildning i NTA (Natur och Teknik för Alla). Tre av mina lärare deltog också, så nu har alla lärare på Laxne "behörighet" att arbeta med NTA med sina elever.

Jag är rätt skeptisk till att vi rektorer ska delta i allt mellan himmel och jord och vara frånvarande stup i kvarten. Det finns ju så oändligt mycket att göra "hemma" och så vill jag vara delaktig i det dagliga arbetet. Å andra sidan kommer det att bli större tryck på NTA-undervisningen på Laxne nu när jag vet lite mer exakt vad det handlar om. Det man själv upplevt blir lättare att arbeta för.

NTA är ett fantastiskt upplägg och ett oerhört bra sätt att öka det naturveteskapliga kunnandet hos eleverna. Det bygger på experiment, diskussioner och naturvetenskapliga metoder; givetvis anpassat till elevernas ålder. Vi som var på kursen fick bl a bygga ett fordon och så blev det förstås tävling för att se vilket fordon som rullade längst. Jane, Niklas, Katarina och jag konstruerade Super-Laxen 3.4 Turbo. Vi vann inte i längd men den var oerhört snygg!