onsdag 4 mars 2009

Nu har jag klarat PIM 2!

Denna dag har vi skolledare i Gnesta kommun ägnat åt IT-utbildning, främst inom utbildningsverktyget PIM. Många av våra anställda har med glatt mod ägnat sig åt PIM-ande under de senaste åren och nu är det vår tur att få en extra duvning.

ÄNTLIGEN har jag blivit klar med etapp 2 och blivit godkänd av vår rättvist stränga fröken, Kerstin. Jag började med PIM 2 för över ett år sedan men sen har det helt enkelt inte funnits tid till så mycket PIM-arbete. Idag har jag gjort klart min Power Point-presentation och påbörjat del 3. Det ska bli en visionsfilm att lägga ut på hemsidan. Det ligger helt i linje med mina utvecklingstankar för skolan och känns mycket motiverande.

Man kan ju fråga sig varför vi skolledare ska ägna sex heldagar åt att lära oss mer om IT. Jag tror att det är jätteviktigt att vi chefer är insatta i vad som sker i verksamheten, även om vi långt ifrån alla gånger behöver ha all detaljkunskap. Vi behöver också fundera över hur IT och datorer kan användas för att förenkla vårt arbete och hur vi ska realisera målen i våra IT-planer.

Min viktigaste tanke från den här dagen är om, och i så fall hur, vi skulle kunna använda oss av digital portfolio. På Gläntan och i skolan har vi pågående samtal om hur vi ska få till portfolio som kan följa barnen från att de är 0 - 12 år. Gläntan är på god väg att hitta ett fungerande system och i skolan får vi bestämma oss för hur vi ska använda skriftliga omdömen, IUP och portfolio. Vad är vad och till vilken nytta?