tisdag 17 mars 2009

Studiedag, lönesamtal och utmaning (igen!)

Ingen dag är den andra lik när man arbetar som rektor. Dagens innehåll ser på rubriken ut att vara samma som gårdagens, men ack vad man kan bedra sig! Det är väl egentligen det som är tjusningen med arbetet, men ibland kan man bjudas på mer oväntade händelser än man uppskattar.

Lärarna hade studiedag idag också och jag hade tänkt att vara med på föreläsningar om Nationalencyklopedien och matrisarbete. I stället fortsatte jag med lönesamtal, fortsatte arbeta med ett rehab-ärende och försökte komma vidare i ett elevärende. Och hjälpte IT-avdelningen att starta om en dator, alltså sparade 4 mils bilresa åt dem, interndebiterar sen;)

Jag måste erkänna att jag var rätt så stressad under förmiddagen, men det lade sig efter några timmar. Det är mycket som ska åstadkommas under en dag, många krav som ska uppfyllas och dead lines som ska hållas. Att hålla huvudet kallt är inte alltid lätt.

På eftermiddagen samlades lärare från Björnlunda, Stjärnhov och Laxne hos oss på Laxne skola. Vi hade erfarenhetsutbyte och många goda samtal fördes. Lärarna verkade mycket nöjda efteråt och vill fortsätta med sådana här träffar. Vi rektorer för de här skolorna träffas emellanåt och det känns som att vi hittat rätt med vår personal en sån här dag. Härligt!

När jag lämnade skolan strax efter 17 hade jag fortfarande inte kommit ett steg närmare en lösning på det svåra problem jag jobbat med de senaste dagarna. Väl hemma tog jag en uppfriskande promenad och efter några telefonsamtal vid 20-tiden fick jag äntligen ett besked som gjorde att jag kan sova bättre i natt. Nya tag i morgon!