fredag 20 mars 2009

PUL, SPSM & PIM

Dessa förkortningar har varit innehållet i min dag. Kommunjuristen Anneli har duvat oss i PUL, sekretess och diarieföring. Inte det mest solklara när det ska anpassas till vår lilla enkla verklighet, men nog så viktigt.

Sen var det dags för Dan Alberyd från SpecialPedagogiska SkolMyndigheten att berätta om kompensatoriska verktyg eller vad vi nu ska kalla det hela. Själv vill jag hellre se på det som att ALLA barn och elever har individuella behov och ALLA har behov av stöd i sin utveckling. Frågan är bara vilket stöd vi ger dem. Dator? AlphaSmart? Greppvänlig penna? Hörselskydd? Minnesträning? O.s.v. Utmanande är det!

Efter en mumsig lunch var det dags för informationsansvariga Anna att diskutera marknadsföring med oss. Åter igen hemläxa. Det är en skarp kvinna och jag har verkligen mycket att lära. Sen får jag väl försöka att hitta en balans i alla krav som ställs på mig som rektor. Att marknadsföra skolan på ett korrekt sätt och att ge barn och elever ultimata förutsättningar för sitt lärande kanske inte behöver stå i konflikt med varandra. Men det kräver sin rektor för att det ska lyckas!